top of page
  • Twitter
  • Facebook
pia wit zwart wit.jpg

Wat de lezer ervan vond...

Met een beetje wat-zou-jij-doen-gevoel wordt het boek na het lezen gesloten en daarna blijft het verhaal best lang hangen.

De mooie rol van de kerstengel en de betekenis erachter maakt dat het een ontroerende roman is.


Diane Kooistra

Jurylid van talrijke literatuur prijzen over Hoor de stilte spreken

Waar de wind slaapt is een thriller van de bovenste plank, het is meer dan een verhaal, het is een stem van alle slachtoffers en familieleden die zo’n tragedie hebben meegemaakt. Een aanrader voor iedereen die van spanning en een zoektocht naar de waarheid houdt.

Natasja Leest over Waar de wind slaapt

Waw wat een boek, zoveel emoties in 1 verhaal. Heb dan ook gelezen met een lach en een traan alsook mee woede en blijdschap. Ook al is het een feelgood roman is het toch een boek dat je echt aangrijpt. Je hebt alvast een fan erbij.

Michaele over Hoor de silte spreken

Dit is zo magnifiek beschreven dat je het gevoel hebt dat je er bij bent.

De diverse plots zijn zo onverwacht en onvoorspelbaar. Je voelt de angst van Sofie, haar betrokkenheid bij wat op haar pad komt.

Het boek is een echte aanrader

Anne Swart over Verloren in het verleden

Verloren in het Verleden van Pia Pauwels is een meeslepend verhaal dat je vanaf de eerste pagina in zijn greep houdt. Het boek zit boordevol spanning, een vleugje humor en een subtiele romantische ondertoon, precies genoeg om de balans te vinden tussen de intense gebeurtenissen.

Mery Todde over Verloren in het verleden

Dit was mijn eerste kennismaking met Pia Pauwels, maar dit was zeker niet het laatste boek dat ik van haar gelezen heb. Pia heeft een beeldende schrijfstijl, ik kon de scènes voor me zien. Doordat je twee hoofdpersonen volgt, krijg je meer inzicht in de gebeurtenissen. Ik vroeg me ook af of ze iets met elkaar te maken zouden hebben, maar dat moet je zelf maar uitzoeken. Het boek gaat over familie, liefde, rouwen, vertrouwen, intuïtie, samenwerken.

Natasha Leest over Verloren in het verleden

De kracht van de roman zit in de combinatie van persoonlijke tragedie en een groter complot. Hoofdpersoon Franky Avonds is geen afstandelijke heldin, maar iemand die handelt vanuit verlies en liefde. Dat geeft haar zoektocht naar de waarheid geloofwaardigheid en emotionele diepte. Pauwels slaagt erin om die persoonlijke lijn voldoende gewicht te geven, waardoor het verhaal meer wordt dan enkel een klassieke thriller.

Carlo Corstjens - Librar recensies over Waar de wind slaapt

Waar de wind slaapt is een thriller van de bovenste plank, het is meer dan een verhaal, het is een stem van alle slachtoffers en familieleden die zo’n tragedie hebben meegemaakt. Een aanrader voor iedereen die van spanning en een zoektocht naar de waarheid houdt.

Carolien Bos over Waar de wind slaapt

P.M. Pauwels heeft een energieke manier van vertellen en weet je daarmee echt in te palmen. Niet in de laatste plaats omdat ze die energie ook aan haar personages geeft. De hoofdpersonen zijn doortastend, onderzoekend en aan elkaar gewaagd. De auteur houdt de teugels bij zowel de karakters als het verhaal stevig in handen, en voorziet de lezer van precies de hoeveelheid informatie die nodig is. Vooral de kleine verwijzingen blijken later veel belangrijker te zijn dan je je realiseerde toen je erover las. En zodra je dat ontdekt ga je nog oplettender lezen en wordt elke zin een mogelijke aanwijzing.

Sheila Vermeulen over Verloren in het verleden

​​

De spanning houdt je op het puntje van je stoel maar de romantiek en subtiele humor zorgen voor een goede balans.

Ik was al onder de indruk van haar vorige boeken, maar deze heeft me toch omver geblazen. Een boek dat je moet lezen en je niet onberoerd zal laten. Wat een geweldige schrijfster!

Ingrid Lemmens over Verloren in het verleden

De loep gaat over het thema ‘mishandeling’, Pauwels weet hier de emoties van het hoofdpersonage goed uit te spitten. Emoties zoals twijfel en schuld zet ze zeer realistisch tegenover het gemis aan respect en liefde staat. Hoor de stilte spreken is een boek vol uitgewerkte emoties met gekarakteriseerde personages. De schrijfster weet het verhaal te eindigen door de stilte een stem te geven.

Wendy over Hoor de stilte spreken

Hoor de stilte spreken is een meeslepend, grappig en spannend verhaal, waarin de benaming die Ana aan haar arts geeft mij elke keer weer in de lach liet schieten, omdat het zo ontzettend herkenbaar is. En als een boek dat soort dingen doet, dan heb je een goede te pakken.

Sheila Vermeulen over Hoor de stilte spreken

Dit boek heeft me meegenomen naar het mooie Zuid Frankrijk, ik heb het gevoel alsof ik heerlijk op vakantie geweest ben en nieuwe vrienden gemaakt heb. Als een boek dat met je kan doen is het voor mij zeker een aanrader!

Ingrid Lemmens over Muizen in het bed

Muizen in het bed is meer dan alleen een verhaal over het verwezenlijken van een droom; het is een verhaal over doorzettingsvermogen, liefde, en de kracht van familiebanden. Dit boek is een absolute aanrader voor iedereen die houdt van verhalen vol avontuur, humor, en een vleugje melancholie. Eenmaal begonnen, is het moeilijk om het boek neer te leggen. Zalig boek.

Mery Todde over Muizen in het bed

Marie en Ian realiseren de droom die veel mensen koesteren, maar nooit uitvoeren. Ze openen een B&B in Frankrijk. Dat gaat gepaard met vallen en opstaan, veel hilariteit, een lach en een traan.
Ik heb dit boek bijna in één ruk uitgelezen. De grondig geschetste personages en de vlotte vertelstijl nodigen uit om steeds dieper in het verhaal onder te duiken.

Kathleen75 over Muizen in het bed

Het boek is prachtig geschreven, met beeldende beschrijvingen en diepgaande personages die je als lezer echt raken. Ana’s innerlijke strijd en de manier waarop ze probeert om te gaan met haar emoties is ontroerend en herkenbaar. Maar Pauwels weet ook op meesterlijke wijze spanning in dit verhaal te brengen, waardoor het boek moeilijk weg te leggen was.

Wat dit boek echt bijzonder maakt is de manier waarop P.M. Pauwels de stilte laat spreken.

Jasmijntje over Hoor de stilte spreken

De hamvraag die me rest na het lezen van het boek: is het feit of fictie? Ook al moet dit boek geschreven zijn voordat sommige verhalen in de media zijn verschenen, lijken sommige verhaallijnen zo uit de realiteit te komen. Persoonlijk kan ik nu ook een aantal gebeurtenissen (zonder spoilers weg te geven) in mijn eigen familie beter plaatsen. Het boek heeft mij dan ook onverwacht zwaar geraakt met een aantal pijnlijke passages.
Het boek maakt waar wat het belooft: spanning, een groot portie drama, zeer emotionele momenten, ontwapende humor en méér dan zinnenprikkelende emoties. Redenen genoeg om dit boek vijf sterren te geven. Ik hoor de stilte dan ook spreken.
Oh en straks toch even kijken wie het sportblok presenteert …

IngeOpReis over Hoor de stilte spreken

P.M. Pauwels heeft een energieke manier van vertellen en weet je daarmee echt in te palmen. Niet in de laatste plaats omdat ze die energie ook aan haar personages geeft. De hoofdpersonen zijn doortastend, onderzoekend en aan elkaar gewaagd. De auteur houdt de teugels bij zowel de karakters als het verhaal stevig in handen, en voorziet de lezer van precies de hoeveelheid informatie die nodig is. Vooral de kleine verwijzingen blijken later veel belangrijker te zijn dan je je realiseerde toen je erover las. En zodra je dat ontdekt ga je nog oplettender lezen en wordt elke zin een mogelijke aanwijzing.

Sheila Vermeulen over Verloren in het verleden

​​

Pauwels kiest ervoor om haar hoofdpersonage, Franky Avonds, quasi solo tegenover het onbekende te plaatsen. Een jongedame die het opneemt tegen de grotere machten, en daarbij moet uitzoeken wat waarheid en wat fictie is.

De personages in dit verhaal zijn mooi omschreven en hebben een goeie karakterontwikkeling. Vooral Avonds toont dat aan met een karakterkantje om het niet snel op te geven, ondanks al de tegenkanting.

Sven Just Books over Waar de wind slaapt

Daardoor ga je door het verhaal heen ook echt meeleven met Sofie en omdat als schrijfster te bewerkstelligen is best knap en een compliment waard. Dat compliment geldt ook gelijk voor de verschillende verhaallijnen en plotwendingen en ontwikkelingen die je als lezer het verhaal inzuigen. En dat zorgt ervoor dat je, hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer het boek een echte ‘page-turner’ wordt. En zonder iets te verklappen, de wijze waarop Pia Marie aan het slot van het boek de verschillende verhaallijnen tot een prachtige en onverwachte ontknoping brengt, is werkelijk briljant.

 

Wim1957 over Verloren in het verleden

Naar aanleiding van het boek heb ik het indrukwekkende monument voor MH17 (17-7-2014) in vijfhuizen bezocht en moest ik ook meteen even terug denken aan de Bijlmer ramp op 4-10-1992 hier toch vlakbij waar mijn vader nog brokstukken heeft weggereden.. evenals het vliegtuig van turkish-Airlines 1951 die kort voor de landing op de Polderbaan neerstortte op 25-2-2009 in een akker vlakbij mijn ouderlijk huis..waarbij veel van mijn vrienden geholpen hebben ivm vrijwillige brandweer waar ze bij zitten.

Willemijn over Waar de wind slaapt

Pia Pauwels weet fictie en realiteit op zo’n overtuigende manier te mengen dat je soms vergeet dat het verhaal verzonnen is. Die verwarring, dat onbehagen, is precies wat het boek zo krachtig maakt.
Franky is geen heldin zonder schaduw, maar een vrouw met twijfels, verdriet, woede én doorzettingsvermogen — daardoor voel je elk moment alsof je zelf naast haar staat. De emoties: onzekerheid, wanhoop, woede, vechtlust — alles komt binnen.
De spanning zit erin, maar de auteur gaat verder: morele vragen, twijfel over macht, over wie je nog kan vertrouwen — dat blijft nazinderen. Het verhaal laat je niet gaan, zelfs niet nadat je het boek dichtslaat.

Mrk80dnrd over Waar de wind slaapt

Pia weet me meteen in het verhaal te trekken. De hoofdpersonen en dan vooral Franky en haar oom Max zijn goed uitgewerkt. Het verdriet, de onzekerheid, maar zeker ook de strijdlust van Franky om de onderste steen boven te halen zijn duidelijk merkbaar. Het is ook duidelijk dat de schrijfster het nodige weet over hoe het in de luchtvaart werkt. Dit heeft ze op een goede en niet al te moeilijke manier goed in het verhaal verwerkt. Weer een fijn en toch ook wel spannend verhaal van Pia Pauwels.
4,5ster waard!

Hermi over Waar de wind slaapt

Wat een boek...ik zal dit verhaal nooit meer vergeten. Mijn complimenten ook voor de prachtige vormgeving van dit boek; de cover, de sprayed edges en de prachtige geïllustreerde pagina's als een nieuw hoofdstuk begint, erg mooi! Ook de toevoeging van een inspirerende quote bij elk hoofdstuk vond ik echt wat toevoegen. In het begin is het verhaal erg emotioneel en dat heeft Pia prachtig beschreven: "Het wachten, het tasten in het duister, het uitblijven van heldere antwoorden, het vreet aan je ziel. Het niet weten is het zwaarst van allemaal". En omdat je weet dat dit gebaseerd is op echte gebeurtenissen raakt het je nog meer. Franky weet haar verdriet om te zetten in woede en dan begint de spannende zoektocht naar antwoorden die je in de ban zal houden tot de laatste bladzijde.
Dit is een geweldig boek dat je moet lezen!

Ingrid Lemmens over Waar de wind slaapt

Ik hou ervan wanneer personages zich tijdens een verhaal ontwikkelen. In ‘Verloren in het Verleden’ heeft de auteur er voor gekozen om aan verschillende personages dilemma’s mee te geven. Ze heeft daarbij aandacht besteed aan dat goedheid in elk mens zit en dat de keuzes die genomen moeten worden niet altijd de makkelijkste, de juiste of de verkeerde zijn. Deze kunnen verrassende, leuke of vreselijke gevolgen hebben.

Jacqueline Musch over Verloren in het verleden - Boek2Musch

Het derde boek van P.M. Pauwels overtreft de vorige twee boeken.
Pia neemt ons mee op de set van een spannende misdaadfilm die zich voornamelijk afspeelt in hartje Antwerpen. Het is zo levensecht verteld dat je je de scènes zo kan inbeelden, zeker wanneer je Antwerpen kent.
Pia slaagt er in om spanning te combineren met humor en een vleugje romantiek. Het plot is geniaal gevonden en de spanning duurt tot op het einde. Verloren in het verleden is het ideale boek om tijdens een herfstweekend op de sofa voor de haard onder een dekentje te lezen.

Lies Tielemans over Verloren in het verleden

Van de proloog tot het laatste hoofdstuk leef je mee met Sofie en zoek je samen met haar achter de vele geheimen. Het gaf dan ook voldoening telkens als er meer puzzelstukjes samenvielen.
Naast het volgen van het spannende speurwerk van Sofie is het ook leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen van een palliatieve eenheid en te zien hoe ook daar vriendschappen kunnen ontstaan.
Als je op zoek bent naar een spannend boek dat leest als een trein met een vleugje romantiek dan moet je dit boek zeker vastpakken!

Elise De Rechter over Verloren in het verleden

© 2022 - 2025 by P.M. Pauwels. Proudly created with Wix.com

bottom of page